2011. október 4., kedd

käsekuchen - az alapok


biztos sznobozásnak hangzik, de vhogy nem bírom sajttortának hívni. a cheesecake-et is cheesecake-nek hívom, ez van. egyrészt különbség van közöttük, bármelyik elnevezést is választjuk, másrészt a sajttorta számomra vmi egészen mást jelent. mármint szoktam sajttortát csinálni, de az egy sós valami.


na de hogy a käsekuchen.
függőségi alapanyag.
legszívesebben minden héten sütnék egyet, mindig más - más változatot, de hát más dolgokat is ki kell próbálni :)
amióta Berlinben vagyok, megint felerősödtek ezek a vágyak, Magyarországon általában az volt a baj, h. nagyon kevés helyen lehet elérhető áron azt a krémes túrót kapni, ami kell bele... egyszerűen amúgy sem bírtam rászánni magam anyagilag, h. nekiálljak egy sütinek, amibe 1 kg túró kell. (a klasszikus magyar rögös fajta nem alkalmas erre a célra, mostanában azt hiszem, a Lidl-ben lehet olyan natúr krémtúrót kapni, ami jó hozzá.)
itt meg 60 cent fél kiló, minden sarkon kapni, mit kívánhatnék még.
hát több időt, pénzt rengeteg túróra, meg lelkes és hálás közönséget, aki mindent megeszik :)


volt egy jól bevált alapreceptem, még a düsseldorfi családomtól - egyszerű, klasszikus, talpnélküli. először ezt akartam megcsinálni.
de a recept otthon volt, Esztergomban, vmi cetlin... én meg itt. úgyhogy elkezdtem nézegetni német oldalakon. rengeteg változatot találtam, de valahogy egyik sem volt az igazi. az egyikben pudingpor volt, a másikban keményítő, a harmadikban cukros tojáshabos réteg, az negyedikben tejszín, gríz, olaj, stbstb. pff. érthetetlen, miért bonyolítják túl meg miért rakják tele mindenféle felesleges dologgal.
aztán Anya felkutatta nekem a receptet az otthoni szobám káoszában (köszi), én meg jól megcsináltam.

hozzávalók:


200 g vaj
250 g cukor
6 tojás
2 csomag vaníliás cukor
1 - 2 citrom reszelt héja és leve ízlés szerint
1 kg túró (sovány - Magerquark)
100 g liszt
1 csipet só
1 tk sütőpor
125 g mazsola (elhagyható, aki utálja)


- a vajat, a cukrot és a tojássárgájákat habosra keverjük
- hozzáadjuk a vaníliás cukrot, a citrom héját és levét, óvatosan belekeverjük a túrót
- összekeverjük a lisztet a sütőporral, illetve a sóval és a túrós krémbe szitáljuk (normális esetben ezzel a szitálás dologgal nem cicóznék, de itt vhogy tényleg bevált)
- az enyhén belisztezett mazsolákat is belekeverjük
- óvatosan beleforgatjuk a felvert tojáshabot
- kerek, kivajazott kapcsos formát sütőpapírral kibélelünk, beleöntjük a masszát, tojássárgájával becsíkozzuk (opcionális, de jól néz ki), kb 40 - 60 percig kb 200 fokon sütjük (közben lefedjük, ha nagyon pirulna a teteje)
- a formában hagyjuk kihűlni (nehéz megállni, de fontos!), legjobb behűtve tálalni (dettó)

én most fele adagból csináltam, azért lett ilyen kis lapos... de a teljes adagból szép magas, jó masszív szeleteket lehet vágni. elég impozáns látvány.


ééés, az utóbbi napok felfedezése: az egyik berlini volkshochschuléban van käsekuchen sütő kurzus, trükkökkel, titkokkal, vmi käsekuchen sütő versenyt megnyert néni tartja, és háromféle változatot mutat meg... az októberi már betelt, de a következőnél résen leszek :)

3 megjegyzés:

  1. a szitálást én se gondoltam fontosnak (nincs is igazi szitám, csak szűrőim), levegőssé teszi fellazítja a lisztet - ettől, h ezt tudom, persze még nem próbáltam ki úgy, h egyszerre csinálom két változatban, mondjuk

    VálaszTörlés
  2. Juhúúúú, azt a kurzust énisénis akarom:) Tuti olyan lesz a néni mint a Meryl Streep a Julie és Juliában:) Beszámolót kérünk arról is!

    VálaszTörlés
  3. utánanéztem, és elvileg nem néni, hanem bácsi, és nem találtam róla semmi infót a neten, csak magát a 2009-es versenykiírást, szóval nem tudom, h. mennyire hiteles ez a dolog, ha még az internet sem emlékezett meg a nyertesről, de nem baj, lelkesedésem töretlen! :)

    VálaszTörlés